تعداد بازدید: 166
زبان : فارسی

کارگاه داستان گردشگری

روایت داستان پرواز تامکت در پانزدهمین کارگاه داستان گردشگری

تاریخ درج خبر : 1403/7/15
منبع : درون سازمانی

به نقل از روابط عمومی انتشارات یک صفحه‌ای، پانزدهمین کارگاه "داستان گردشگری" با محوریت روانشناسی گردشگر در مؤسسه آموزشی گردشگران سرو شیراز برگزار شد. این کارگاه به بررسی محدودیت‌های سفر و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر این محدودیت‌ها از طریق روایت داستان پرداخت و با استقبال خوب علاقه‌مندان به موضوع گردشگری همراه بود.

به نقل از روابط عمومی انتشارات یک صفحه‌ای، پانزدهمین کارگاه "داستان گردشگری" با محوریت روانشناسی گردشگر در مؤسسه آموزشی گردشگران سرو شیراز برگزار شد. این کارگاه به بررسی محدودیت‌های سفر و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر این محدودیت‌ها از طریق روایت داستان پرداخت و با استقبال خوب علاقه‌مندان به موضوع گردشگری همراه بود. در این کارگاه به بررسی محدودیت‌های شخصی، بین فردی و ساختاری سفر پرداخته شد.

از محدودیت‌های شخصی مطرح‌شده می‌توان به ترس از سفر، مشکلات جسمی، عدم آشنایی با زبان مقصد و نگرش‌های بازدارنده فرهنگی اشاره کرد. همچنین، نبود هم‌سفر و تنهایی در سفر از جمله محدودیت‌های بین فردی و موضوعاتی همچون مسافت زیاد، هزینه بالا، نداشتن زمان کافی و شرایط آب و هوایی نامساعد به‌عنوان محدودیت‌های ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. مهدی میرعظیمی، داستان‌نویس، در این کارگاه ضمن برشمردن این محدودیت‌ها، به راهکارهای داستانی برای تسهیل مشکلات و کاهش این محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: «هر فرد به‌صورت بالقوه یک گردشگر است. کافی است بتوانیم با روایت داستان‌های ملموس از مقصد و مقصود گردشگری، تصویری زیبا، متناسب با واقعیت و خواسته‌های گردشگر در ذهن او ایجاد کنیم تا او بتواند بر محدودیت‌های خود غلبه کند و پس از پایان سفر، حس خوب و رضایت‌مندی را با خود به همراه بیاورد.» حاضران در این کارگاه نیز به بیان دیدگاه‌ها و تجربیات شخصی خود پرداختند. در حاشیه این کارگاه، خانم جهانشاهی به توضیح درباره یک ضرب‌المثل آلمانی پرداخت و سرکار خانم علی‌پور تلاش کرد تا در وقت کوتاه خود، حاضران را با تاریخچه الفبای روسی آشنا کند. خانم رستمی، دانش‌آموخته رشته‌های مهندسی کامپیوتر و حقوق، به تأثیرپذیری این دو رشته از منطق فازی و منطق ارسطویی پرداخت و کاربردهای این دو منطق در این رشته‌ها را برای حاضران تشریح کرد که با استقبال گرم همراه شد.

حضور امیر سرافراز نیروی هوایی ارتش، جناب آقای مصطفی روستایی، خلبان برجسته هواپیماهای جنگنده اف-۴ فانتوم و اف-۱۴ تامکت و روایت خاطرات پرواز تامکت، از بخش‌های بسیار جذاب و ویژه این کارگاه بود.

سرهنگ خلبان مصطفی روستایی با بیش از ۲۲۰۰ ساعت پرواز با مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ و ۲۰۸۶ ساعت پرواز با گرومن اف-۱۴ تامکت یکی از چهره‌های پرافتخار نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. بر اساس منابع معتبر، از جمله مورخ نظامی فرانسوی پیر رازو، امیر روستایی با داشتن پنج پیروزی هوایی، به‌عنوان یک خلبان تک‌خال واجد شرایط شناختهن می‌شود. روستایی در سال ۱۳۵۹ به استخدام ارتش درآمد و پس از ۳۰ سال خدمت با درجه سرهنگی بازنشسته شد. وی همچنین به‌عنوان افسر ارشد عملیات پایگاه ششم جنگنده تاکتیکی خدمت کرده است. او که خلبان آموزش‌دیده در ایالات متحده است، در سال ۱۹۷۴ از دوره فرماندهی آموزش هوایی در پایگاه نیروی هوایی لفلین فارغ‌التحصیل شد. امیر روستایی در این کارگاه با فروتنی به ذکر خاطراتی از مأموریت‌های پروازی خود در زمان جنگ پرداخت. او به شکلی ساده و قابل درک، داستانی از ماموریت‌های پروازیش را تعریف کرد که مورد توجه و استقبال حاضران قرار گرفت و حس غرور و افتخار در دل شرکت‌کنندگان ایجاد کرد. این روایت‌ها توانست تصویر ملموسی از خطرات، دلاوری‌ها و همچنین مسئولیت‌های خلبانان نظامی در دوران جنگ را به حاضران انتقال دهد. در پایان این کارگاه، حاضران به نشانه احترام و قدردانی از زحمات و رشادت‌های امیر خلبان روستایی به مدت یک دقیقه قیام کردند و با تشویق‌های مداوم خود به او ادای احترام کردند. این لحظات باعث شد تا روحیه افتخار و همبستگی در بین حاضران تقویت شود و بخشی از تاریخ پرافتخار دفاع مقدس را به تصویر بکشد.

داستان و تأثیر آن در تغییر نگرش گردشگران سازمان داستان‌مند یکی از زیرمجموعه‌های "جامعه داستان‌مند" است که با هدف استفاده از قدرت داستان و روایت برای تغییر و بهبود زندگی افراد در زمینه‌های مختلف پیشنهاد شده است. یکی از بخش‌های ویژه این طرح، کاربرد داستان در حوزه گردشگری است. روایت داستان‌های مرتبط با مقصد و تجارب سفر می‌تواند به تغییر نگرش گردشگران نسبت به سفر کمک کند و آنان را ترغیب به غلبه بر محدودیت‌هایشان نماید تا از تجربه سفر لذت بیشتری ببرند و ارتباط عمیق‌تری با مقاصد گردشگری برقرار کنند.

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
مهسا رستمی - یکشنبه 15 مهر 1403

بسیار عالی.... قطعا که قلم استاد بزرگوار جاب اقای مهدی میر عظیمی برای مخاطب جذابیت دارد...

 Manager        19/7/1403

سلام و درود. سپاس از مهر شما